Van west naar oost door de Pyreneën

5 juni 2019 - Irun, Spanje

Le GR10, zo heet dit lange afstands wandelpad

Na anderhalve dag autorijden ben ik in Hendaye aangekomen. Onderweg ben ik grondig gecontroleerd door, naar ik aanneem, douane. Tja, een alleen reizende man is verdacht. Het plenst hier. (Onderweg ook) Ik was er echt vanuit gegaan dat ik hier zou beginnen met kamperen. Tent, luchtbed, kookspullen. Ik heb ze voor niets bij me.
Ik ben zwak. Het is gewoon te slecht weer om te kamperen. Ik heb me voor 2 nachten bij een appartement gebeuren gemeld. Ik had helemaal niet aan de mogelijkheid van zulk slecht weer gedacht.
Hier begint de GR10. Morgen loop ik het eerste stukje van de eerste etappe, overmorgen, met rugzak!, begin ik aan de eerste van eerste negen etappes van het geheel. Dat is meteen een hele zware, 21 kilometer, 1100 meter stijgen en 1100 meter dalen. (Vandaar dat ik morgen al een klein stukje van die eerste etappe loop. De rest van die 9 etappes zijn minder zwaar. Maar ik hoef niet per sé negen etappes te lopen.
Het is een proef. Ook als ik na één etappe terugga is het goed. Dan weet ik wat ik anders moet doen. Na de meeste etappes is er wel een mogelijkheid om de volgende dag weer met een bus naar Hendaye te gaan.

Ik moet mijn rugzak echt zo licht mogelijk maken. Haha, en zelfs dat zal te zwaar zijn.
Bij het toeristenbureau zeiden ze dat ik de berghutten niet hoefde te reserveren. Maar klopt dat? En, de eerste nachten slaap ik ook niet echt in 'berghutten', meer een soort van chambres d'hôtes, of gîte d'etappe. Ik twijfel of ik morgen toch maar even moet bellen naar de eerste overnachtingsplek.

1. Katja:
    5 juni 2019
    Och jeetje ik hoop dat de regen snel ophoudt! Veel plezier daar en ondanks het slechte weer, geniet ervan 😘
  2. Tina:
    5 juni 2019
    Succes Kees! De Pyreneeën zijn prachtig (maar al dat groen aan de westkant komt wel ergens van). Een troost: Je loopt de zon tegemoet. Goeie reis!
  3. R&j:
    6 juni 2019
    Zo Kees een nieuwe uitdaging, hopelijk wordt het weer beter de aankomende dagen. Wens je veel succes en geniet van de mooie omgeving