Weg uit Saint-Jean-Pied-De-Port

14 juni 2019 - Pamproux, Frankrijk

Tja, wat gebeurt er als je met een Ier in een kroeg zit?
Dit pelgrimsstadje is prachtig. Er trekken al eeuwen duizenden bedevaartgangers door. Het is wel toeristisch, maar toch ook authentiek. We sliepen in een gîte met vele kamers en op die kamers vele stapelbedden, en het gebouw is zeker vierhonderd jaar oud, met scheve vloeren en muren, (Gîte l'etoile, Rue d'Espagne. ik kan het aanbevelen), prachtig. In dit stadje zijn duizend Camino wandelaars en slechts een handvol GR10-gangers.

Een van de vele roofvogels

Hoe dan ook, ik had niet de dienstregeling van de treinen bekeken, om 6 uur opstaan en om 7 uur naar het station lopen leek me het juiste begin van de dag. Bij het station bleek dat er geen treinen reden vandaag. Vanwege onderhoud aan het spoor? Ter vervanging zou er een bus rijden om één minuut over zes. Als die gereden heeft heb ik die bus gemist, misschien heeft hij ook niet gereden, want de bussen staken. Mogelijk zou er een bus rijden om half vijf 's middags, niemand weet iets zeker.
Ik heb eerst een uur bij het station gezeten, daarna ben ik maar gaan liften richting Hendaye. (Van een uithoek naar een andere). Het ging super. Het was gezellig. Ik had 8 liften nodig, dat wel, maar ik heb nergens langer dan drie minuten gestaan. De laatste was in een grote truck, die was te groot voor Hendaye, hij heeft me aan de Spaanse kant van de grens afgezet, in Irun. Dus ik kon mooi nog even een uurtje lang de benen strekken gedurende de wandeling naar mijn auto, die er gelukkig nog stond. Daar was ik voor 13 uur, veel sneller dan dat ik daar met de trein geweest zou zijn.

Iedereen weer hartelijk bedankt voor alle reacties, die maken deze trip nog leuker. Mede daardoor heb ik een superreis gehad.

Op weg naar huis

Que Dios te protege.