Naar de Gobi

21 mei 2018

Vandaag is de rondreis door Mongolië begonnen. Om 7:30 verzamelden we ons in de lobby van het hotel, waar we een ontbijt kregen uitgereikt. Daarna verdeelden wij ons over 3 busjes en gingen we rijden, door de drukke! ochtendspits richting het Zuiden, naar de Gobi woestijn. De eerste 380 km gingen over redelijke teerwegen, de laarste 40 over zandwegen, waar onze chauffeurs ook met 60 km overheen reden. Het waaide heel hard, waardoor we in een zandstorm terechtkwamen. Dat werd nog erger toen we op de zandwegen reden, maar we genoten enorm toen we in die zandstorm plots in een kudde kamelen terechtkwamen. Vannacht slapen Anet en ik voor het eerst in een gers, een nomadentent. De komende drie weken zullen we elke nacht in zo'n gers slapen.
Ter verduidelijking:
Het is een ronde semi permanente tent met een ingang van 1 meter 20. De uitgang dus ook, dat was ik even vergeten, de komende dagen loop ik met een grote bult op mijn hoofd.
De gers heeft een diameter van 5 meter, 2 bedden, een zeer klein lampje dat een weinig licht geeft. Het toilet gebouw staat op 100 meter.
Maar het is hier koud. Vanmorgen hadden we wat sneeuw en 's nachts vriest het, en dat met die stormwind. Kortom; onze reis begint nu echt leuk te worden.