Dronken Mongolen

29 mei 2018

Na het ontbijt en het vertrek begonnen we vandaag met een wandeling naar het Tuvkhun klooster. Twee uur omhooglopen door de naaldbossen om een kleine tempel te bereiken met daarnaast twee gersen waar twee monniken wonen. Naast de tempel is een grot in de vorm van een vagina, vrouwen kunnen erin lopen en linksom een rondje draaien om herboren te worden. Het is daarom in het tempelcomplex verboden om zelfs maar een vlieg dood te slaan.
De monniken liepen rond in Louis Fuiton kleren en keken, met electriciteit van hun zonnepanelen, naar de NBA finale.
Daarna zijn we over slechte wegen (dirtroads) en door grote rivieren verder naar het noorden gereden richting onze eindbestemming 'Tsenkher hot spa' maar de chauffeurs raakten helemaal de weg kwijt. Na een lange tocht van enkele uren over karresporen kwamen we terecht bij een mongools boerenfeest met allemaal dronken mensen die om het hardst paardreden en worstelden. We waren zeer welkom, zolang we maar van alles fotoos bleven maken. Ze zorgden er zelfs zelf voor dat te dronken Mongolen ons niet lastig vielen. Voor velen van onze groep was deze exceptionele gebeurtenis waarschijnlijk het hoogtepunt van deze reis.
Uiteindelijk gingen we verder naar de warme bronnen, de chauffeurs vonden de juiste weg, waar professionele masseuses en warme baden voor ons klaarstonden. Heerlijk.
Tot morgen.