Etappe 5. Van Deba naar Markina Xemein.

7 april 2024 - Markina-Xemein, Spanje

Ik heb al wel vaker op volle slaapzalen geslapen, maar gisternacht was volgens mij de 'beste'. Ik had gereserveerd in een verbouwd stationsgebouw. Dat was wel mooi, bij de receptie stonden oude treinbanken, dat gaf een leuke sfeer.

20240406_174555

Daar waren zo'n 80 stapelbedden

20240406_160718

en alles was vol. De ramen mochten niet open vanwege het geluid en het licht van buiten, en ook de luiken moesten dicht. Wat een gesnurk, wat een warmte. Dus heb ik niet (ook niet weinig) geslapen.
Manel en ik waren al om 6 uur opgestaan, en we liepen om half zeven op het camino, wat betekend dat we een half uur echt in het donker liepen. Het was dus lastig om de weg te vinden, en makkelijk om te struikelen. Eenmaal buiten Deba werd het licht en liepen we door prachtig, heuvelachtig Baskisch landschap. Daar kon ik ook mooi een foto in de ochtendschemering maken.

20240407_073624

Het was een lange tocht, ik kon wel een paar keer rusten in overdekte!

20240407_112338

20240407_112314

rustplaatsen met water

20240407_085554

We zagen een herder zijn honden trainen, de honden moesten nog wel wat leren!! Ik probeer een filmpje daarvan onderin het blog te zetten. De laatste afdaling was echt gevaarlijk. Daarna, bij binnenkomst in Markina Xemein, kwamen we in een Sint Michels kerk, die is werkelijk heel bijzonder, ik probeerook daarvan een filmpje te uploaden. Gelukkig kwam de regen pas op de laatste kilometer, richting de herberg. Hier in Markina Xemein kom ik Hedy weer tegen, die loopt morgen ook met ons.

IMG-20240407-WA0006

1. Anita: