Dinsdag 30 april. Oviedo

30 april 2024 - Oviedo, Spanje

Vandaag de tweede verbindings-etappe. Eigelijk een saaie etappe.

20240430_075234's Ochtends vroeg zag ik al een regenboog, later kwam de regen.

Ik heb veel langs drukke straten gelopen en veel langs industriegebeuren bij Oviedo. Ze proberen het Camino nog via mooie plekjes te laten gaan, maar het blijft behelpen.
De oude brug net voor Oviedo is echt heel oud. Toen ik er een foto van maakte kwam er een Spanjaard aanlopen die vertelde dat dit echt een Romeinse brug was, want in de burgeroorlog was hij opgeblazen en later vonden ze bij het herbouwen, brugdelen die uit de vierde eeuw kwamen.

20240430_104715

Nog wat aanvullingen. 1. Ik zal ook in Galicië nog wel wat klompen te zien krijgen. En 2. Over de voorraadschuren: in Asturias heten ze paneras en zijn ze meestal vierkant. Pas in Galicië heten ze hórreos en zijn ze vaak rechthoekig. Maar overal houden ze de ratten tegen. 😀

Ik zie echt op tegen de hoogtemeters.  Ik ben aan het kijken of ik de etappes waarin ik veel moet klimmen en dalen niet kleiner kan maken. Volgens mij komt dat in orde, want ik sprak gisteren een Belg die op de terugreis naar België was (lopend!!), en die zei dat het niet druk was in de bergen en dat ik nergens hoefde te reserveren. Dat maakt het veel makkelijker. 😀
Om weer op vandaag terug te komen, ik begon met mooi weer en eindigde vandaag in de regen. Maar gelukkig was ik toen het echt hard begon te regenen ook bijna op de plaats van bestemming in het centrum van Oviedo. Omdat het nog te vroeg was om in te checken heb ik in een café nog een koffie met een 'pincho' gegeten.

20240430_112051Pincho.

Dat is een klein hapje op een schoteltje voor bij het drankje. Er zijn hier heel veel soorten pincho's (met kip kaas, ei, olijven, vis enz.) en ze worden ook heel veel verkocht.

Natuurlijk heb ik ook de kerk bezocht en weer een stempel in mijn pelgrimspas laten zetten. Mijn eerste boekje = 'Credential' op deze reis is vol!

20240430_123654Vrouwtje bij de kerk.

Tor morgen.

Jouw reactie