Etappe 14. Güemes - Somo - Santander

17 april 2024 - Santander, Spanje

Het viel wat tegen in de herberg in Güemes.
Het verhaal van de 87 jarige leider van de herberg was niet inspirerend en het eten was matig van kwaliteit. Het was een koude nacht, en toen ik wakker werd, regende het hard.

20240417_100816stranden

Ik zal nog wel eens aan de wandeling van vandaag terugdenken. Om 8 uur gingen we weg en was het droog. Ik besloot om niet mijn poncho aan te doen maar mijn oranje regenjasje. Na vier kilometer hadden we de keus. vijf Kilometer langs de grote weg lopen naar Somo, of de acht kilometer lange route langs de mooie stranden van de golf van Biskaje, naar Somo. Omdat het niet regende kozen Manel en ik de strand route.

Het was super om met de harde wind over de kliffen te lopen en prachtig om de golven te zien en te horen beuken op de grillige kust.

20240417_104324golven op de kustIMG-20240417-WA0001surfen

Na een uur begon het een beetje te miezeren, niet erg genoeg om mijn dikke poncho aan te doen. Op de laatste paar kilometer van de route had de vorige storm, twee weken geleden, een paar delen van het Camino naar Compostella weggespoeld moesten we vier keer een stuk over het strand lopen, en tussendoor dan weer over de kliffen.

IMG-20240417-WA0003ik loop een stukje vooruit

Wauw, wauw. Ik had nog steeds mijn regenjasje aan, het had geen zin nu nog te wisselen dacht ik.

20240417_105452Manel tussen de rotsen op het strand.

Maar de wind werd harder en de regen ook. De derde en de vierde keer dat we over het strand moesten waren het lange stukken. Met stormachtige wind, veel regen en hoge golven.

20240417_102159golf van Biskaje.

Ik was al doorweekt, de weggetjes naar het strand en van het strand waren geïmproviseerd, de routes onduidelijk. Gelukkig heb ik hoge schoenen waar het zand en de regen niet in komt. Manel heeft lage wandelschoenen en had dus erg veel last van zand en water in zijn schoenen. Maar om 12 uur zaten we lekker op de veerboot die ons naar Santander bracht.

20240417_120227de boot komt eraan.

20240417_121900op de boot naar Santander.

Zelfs nu, 4 uur nadat we in de herberg (van de heilige martelaren) in Santander aangekomen zijn, na een heerlijk warme douche, na voortreffelijk middageten, heb ik het nog koud. Er is ook een filmpje van op het strand.

Maar het was een prachtige wandeling.

1. Anneke:
    17 april 2024
    Heftige dag dus, maar… jullie hebben het wel weer volbracht 👍🏼
  2. Kees:
    17 april 2024
    Ja. Achteraf is het mooi dat ik daar gelopen heb.
  3. Jannie en Roel:
    18 april 2024
    Zo dat was dus een pittige dag Kees, maar het is je toch weer gelukt 💪
  4. Kees:
    18 april 2024
    Zeker. Vandaag is een rustdag, Het regent vandaag ook regelmatig. Voor het lopen komt dat goed uit.

Jouw reactie