15 september, 16 september, 17 september en 18 september.

18 september 2022 - Ambohimanatrika, Madagaskar

Poeh, de dagen lopen in elkaar over. Weinig stroom, weinig internet, veel te doen, kennelijk te weinig zin om te schrijven.

Vandaag hebben we een rustdag in Belo Sur Mer. Dat komt goed uit. We hadden een optionele excursie, Anet ging niet mee vanwege haar buikproblemen, en ik heb ze nu weer 😕. Het was een prachtige tocht in een traditioneel bootje, een dhow.

18 sept Belo s M; een dhow die terugkomt van zee

Eerst naar de lokale bevolking die op traditionele manier een grotere boot aan het bouwen was  Ze doen daar zes jaar over.

20220918_113139

Daarna naar een prachtige zwemlocatie, in de straat van Mozambique, met superhelder water, en daarna met de Dhow door een stuk mangrovebos. Bij terugkomst stond er een lekkere lunch klaar, maar kennelijk zat er voor mij iets verkeerds tussen. Ik heb dus nu ook weer buikproblemen, met Anet gaat het gelukkig iets beter. Vanmiddag hebben we rustig aan gedaan.

18 sept Belo s M; warmwatersysteembij ons hutje is geen warm water. We vullen flessen met koud water, stoppen die in de zonneverwarmer. Na een halve dag zijn de flessen heet, als we een warme douche willen gooien we die flessen leeg over onze hoofden.

Gisteren zijn we hier aangekomen na een reisdag die heel mooi begon in een resort vlak bij Mondorova. Bij het opstaan en het ontbijt liepen er drie soorten Maki's rond, Sivaka’s, Ringstaart maki's, en de echte boeven, een lemurensoort die de hele ontbijttafel plunderden. Voor Anet waren dit de eerste drie lemurensoorten die ze zag, de twee vorige excursies was ze niet meegegaan vanwege buikloop. We konden rustig genieten van de lemuren omdat onze Jeep pech had en de reparatie een paar uur vertraging veroorzaakte.
Daarna ging de tocht over ruw terrein door droge en stromende rivieren. Onderweg hadden we een wandeling in een droog bos, de Kathedraal van de Baobabs,  om nog een paar lemuren te zien. Helaas was het zo heet en stoffig dat de lemuren zich verstopt hadden. Maar de wandeling door een droog tropisch loofbos is echt uniek!!!!!

Verder ging het daarna over zandduinen en door zoutpannen langs de kust naar het zuiden om hier in Belo Sur Mer te eindigen.

Eergisteren.
We begonnen met een vroege ochtendwandeling Anet was er niet bij vanwege diarree. Ik heb vier, voor mij nieuwe lemurensoorten gezien, en een nachtlemuur die ik de avond ervoor ook al gezien had.
Bij terugkomst heb ik even gezwommen, daarna gingen we rustig op weg naar Morondova. Omdat we met zonsondergang bij de 'Allee de Baobabs' wilden zijn, deden we het 'rustig' aan. We hebben een paar speciale Baobabs bezocht, de heilige Baobab en de liefdes Baobab, en in een klein plaatsje hebben we een schooltje bezocht en daar wat geld voor een hek achtergelaten.

16 sept een schoolklasje

De zonsondergang bij de Baobabs was mooi.

Donderdag 15 september was een reisdag.
We zijn weer onder militaire begeleiding een paar rivieren overgestoken. Aan het eind van de dag hebben we in het donker een avondwandeling gemaakt. Helaas zonder Anet die zich niet lekker voelde. Ik heb 4 nachtlemuren gezien, 2 hele kleine en 2 wat grotere. Het was vooral leuk om door het bos te lopen om de halfapen op te sporen.

Ik ga proberen bij dit verhaal fotoos te zetten, dat kan dagen duren, want de internetsnelheid is niet wat in Nederland normaal is. Verder voelen we ons beide niet erg lekker. In het album kun je wel al de foto’s zien.