Dag om niet te vergeten! 28 september

29 september 2022 - Mantasoa, Madagaskar

Weer een super speciale dag.

's Ochtends vroeg gaan we naar het Analamazaotra National Park en na de lunch gaan we naar de Mantadia reserve. In beide parken kunnen we wilde Lemursoorten van dichtbij zien en hopelijk fotograferen. 's Ochtends worden we in drie groepen verdeeld, een snelle groep, daar kom ik in, een mora mora groep, daar gaat Anet mee, en een zeer langzame groep met een paar anderen. Ook in dit park is, net als in Ranomafana, een klinker pad door het oerregenwoud aangelegd voor de grote groepen toeristen.
Al gelijk bij binnenkomst horen we de Indri Indri hun gezang beginnen. Ze zingen een paar keer per dag massaal met elkaar, als communicatie, en om elkaar te laten weten waar ze zijn. Het is op een paar kilometer afstand te horen. Ik heb een geluidsopname van een minuut gemaakt, dat kan niet in het blog. Laat me maar weten als ik het je per whatsapp moet toesturen. Het is erg mooi!!!!  Ze vormen monogame groepjes van drie dieren. Papa mama en kindje. Ik kom gedurende de dag een paar keer groepjes Indri Indri  tegen.

20BE0E54-1F66-4083-A391-FCCB269E6DDBindri indri

Na enige tijd met mijn 'snelle' groep gewandeld te hebben gaan we van de klinkerweg af, en na een ingewikkelde tocht langs een beekje komen we de Vulvus vulvus brown lemur tegen.

20220928_102050vulvus vulvus brown lemur

Onze gids is super blij en trots dat we deze soort zien. Het is een zeer zeldzame lemur soort (Alle lemuren zijn natuurlijk bedreigde diersoorten). Ik heb een mooie foto van ze, maar voor mij kijken ze veel op de common brown lemur.
Even later zien we in de modder bij de beek 'Diadem Golden Sifaka's modder eten.

20220928_112143Diadem golden sifaka.

Eigenlijk eten deze dieren alleen boom bladeren, het liefst palisanderboomblaadjes. Ze drinken nooit water, maar om hun maag te ontgiften eten ze zo nu en dan modder. De groep diadem golden Sifaka's die ik zag bestond uit 10-15 dieren. Prachtig om te zien. We hebben nog een paar maal het gezang van de Indri's gehoord (en opgenomem) en ze een paar keer gezien, en toen was de morgen helaas, helaas voorbij.

Alle lemursoorten eten alleen endemische plantensoorten. (Behalve de ringstaartmaki, en tegenwoordig misschien ook de common brown lemur?) Omdat zeer veel endemische plantsoorten ook zeer bedreigd zijn worden alle lemursoorten dubbel erg bedreigd. Er zijn heel veel mooie plantsoorten, sommige voor een bepaalde kikker- of keversoort enzo.

20220928_103040gids met pandanus tree

Er zijn wel bamboo etende lemursoorten, maar die eten alleen bamboesoorten die oorspronkelijk op Madagaskar groeien en niet de Chinese of Vietnamese bamboo.

Op naar de Mantadia National Reserve!
Hier worden op twee eilandjes een vijftal lemursoorten beschermd. Op een eiland mogen we komen, daar zijn de lemursoorten zeer tam.

20220928_143008grey bamboo lemur.

Je mag ze niet aanraken, maar ze springen gewoon op ons. Op het tweede eiland mogen we niet komen, maar we kunnen de lemuren prima zien.

06E83768-4D2D-4DFB-9FF8-C55181DE85D920220928_144556common brown lemur.

Black and white ruffed lemur

20220928_142312black and white ruffed lemur.

Ander eiland:

20220928_145002red ruffed lemur.20220928_143639Gokden sifaka

's Middags gaan we ook nog naar een reptielen reserve, met krokodillen, gekko's kameleons en schildpadden en slangen. Hoewel dit minder spectaculair is, leer ik ook hier weer een en ander over de flora en fauna van Madagaskar.

20220928_162258boom boa

Foto elephants ear cameleon.

20220928_155536Anet en een kameleon op de boom.