Van Ainhoa naar Bidarray

10 juni 2019 - Bidarray, Frankrijk

Vandaag is een regenachtige dag,
Die moeten er ook wel veel zijn met al dat groen hier. Voor mij is het wat lastiger, dat lopen in de miezerregen.

Regendag

Eerst gaat de weg uit het dorpje stijl omoog, langs allemaal kruizen. Als de weg minder stijl wordt is er een kapelletje van de maagd. Heel toevallig is het vandaag de dag van de Heilige maagd, er zijn heel veel mensen bij de kapel om dat te vieren. De processie komt om 10 uur 's morgens aan, dat duurt mij net te lang om op te wachten in die regen.
Het is wel prachtig om dat in Baskenland mee te maken.

De kapel van de heilige maagd

Een heilige

Drie kruizen

Eigenlijk lopen we met een groep van ongeveer 8 mensen deze route, ik ben als eerste gestart, maar ik loop het langzaamst, de anderen halen mij allemaal in, maar nemen ook allemaal ergens pauze. Daar heb ik geen zin in, in de regen, dus ik loop langzaamaan weer voorop en kan iedereen mij weer inhalen.

Beekje

We lopen ook niet allemaal helemaal dezelfde route en enkele Fransen beklimmen tussendoor nog een paar toppen. Zo blijven we elkaar steeds inhalen.

Nog eenmaal de maagd

Ik heb gekozen voor de echte GR10 route, daarvoor ben ik hier. Dus ik doe de gevaarlijkste afdaling van de hele route (volgens mijn gidsboek) en dan ook nog eens in slecht weer. Het is volgens mij ook de gevaarlijkste afdaling die ik ooit gedaan heb. Maar vroeger durfde ik meer en zag ik minder gevaar.

Bron

De laatste foto is weer zo'n prachtige bron, waar het water in overvloed, krachtig, energiek, levenslustig en uitnodigend stroomt.
Vanavond ben ik met de hele groep wandelaars de kroeg in geweest, dat is wel goed voor mijn Frans. Poehh. Mijn kleren zijn zo modderig geworden dat ik ze wel moest wassen. (Ik heb maar een broek bij me)
Ik ben nu helemaal gaar, ik wacht met definitieve plannen voor morgen tot morgen.
Tot morgen

1. Tina:
    11 juni 2019
    Respect Kees!
  2. Katja:
    11 juni 2019
    Nog gevaarlijker dan de afdalingen in Patagonië? Leuke foto trouwens in je wandelpak! Hopelijk wordt de regen minder (hier is het ook de hele dag aan het regenen). S'amuser au Pays basque et ne pas boire trop de bières spéciales sans moi!