Gandan Tegchenling Monastery

20 mei 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Hoi allemaal,
Vandaag was de eerste halve-dag-tour georganiseerd door koning aap.
Ik schreef gisteren al over de veranderingen in de Mongoolse maatschapppij, nadat ze uit de Sovjet Unie waren gegaan.
Onder Stalin en de andere Sovjetleiders waren van de 700 boeddhistische tempels er meer dan 600 vernietigd.
Van het grote klooster in Ulaan Batar, stond alleen een klein hoekje nog. Dit klooster hebben we vandaag met koning aap bezocht. De veranderingen zijn dramatisch, spectaculair en overweldigend. Het enorme complex is bijna herbouwd, het heeft de grootste indoor boeddhistische god van de wereld (26 meter hoog). De boeddhistische universiteit, bibliotheek en museum zijn bijna klaar.
Overal lopen de monniken en we mochten hun diensten bijwonen. Het was prettig om naar hun mantra's te luisteren.
Zie ook onze foto's.
Hierna hebben we nog het nationaal museum en het winterpaleis van de laatste Mongoolse koning bezocht, maar na ons inspirerende kloosterbezoek eerder die dag, waarvoor ik de juiste superlatieven niet kan vinden, was dat niet meer dan alleen leuk.
Het lopen door een stad met zoveel vrolijke beelden als in Ulaan Batar blijft trouwens wel erg prettig.

Morgen verlaten we de stad en gaan we richting de Gobiwoestijn.
Ik weet niet of ik binnenkort nog weer een blog kan plaatsen, het internet hier in de hoofdstad is al heel slecht, en schijnt buiten de hoofdstad zo ongeveer helemaal afwezig te zijn.

Tot binnenkort

1. Petra Vos:
    20 mei 2018
    Mooi hoor. Tot binnenkort
  2. R&j:
    20 mei 2018
    Heerlijk zen gevoel, en succes met de reis naar de Gobiwoestijn