La Coquille naar Thiviers

4 mei 2022 - Thiviers, Frankrijk

Vanmorgen had ik even medelijden met mezelf. Dat zit zo.

Beekje in de ochtendzonbeekje in de ochtendzon

Gisteren kwam ik aan bij de gîte en daar zat iemand op mij te wachten.
Ik ben nu in de regio Dordonge en daar werkt het met de gîtes net anders dan eerder. Wat blijkt: er zijn in Frankrijk in allerlei regio's verschillende organisaties die de pelgrimonderkomens organiseren. Minstens 6.

Middagpauzelunch

Bij de organisatie in deze regio, Périgueux et Dordogne, is er een hospius in de gîte aanwezig (ook 's nachts) om te zorgen dat alles goed verloopt. Bij aankomst moest ik mijn schoenen buiten uitdoen (logisch) en op tafel in de zon te drogen zetten zodat ik het vuil er later af kon poetsen. Haha, ik heb mijn schoenen natuurlijk niet op tafel gezet (dat vind ik vies) en niet in de volle zon (is niet goed voor mijn schoenen). Ook moest ik mijn rugzak buiten al af doen, dan zou hij hem wel op zijn plaats zetten. Natuurlijk heb ik mijn rugzak nochalant afgedaan alsof die niets weegt. De hospius vloekte even toen hij mijn rugzak probeerde te tillen :)).

Weer lelieslelies

Ondanks zijn bazigheid was hij eigenlijk heel aardig. Hij vertelde honderduit. En kookte later die avond werkelijk superlekker. Hij vertelde dat er nog 4 pelgrims kwamen en dat de gîte bijna vol was.
Inderdaad kwamen er nog 4 andere pelgrims bij. Kunnen jullie je het volgende voorstellen? Vijf grote volwassen mannen 's nachts op stapelbedden in een klein kamertje? Ik weet niet of iedereen tegelijk gesnurkt heeft maar er was altijd wel iemand die snurkte.
Na de slapeloze nacht maakte de hospius 's ochtends gelukkig een goed ontbijt klaar en verdween mijn zelfmedelijden wel weer.

Mooi uitzichtuitzicht

Vandaag ben ik van La Coquille naar Thiviers gelopen. Een etappe van 18 km. Gelukkig grotendeels over wandelpaden en gedeeltelijk in de schaduw. Het is hier trouwens nog steeds mooi, niet te warm wandelweer, en nu al meer dan een week ook geen regen. Al vroeg in de middag was ik in Thiviers. Vannacht slaap ik in een blokhut op de camping in Thiviers, de gîte in het dorp wordt verbouwd. Bij deze blokhut komen vlak na mij, ook Jurjen en Claude aan, twee pelgrims die ook in de gîte in La Coquille sliepen.

Blokhut op de camping in Thiviersblokhut in Thiviers