Bent U Katholiek

13 mei 2022 - Saint-Ferme, Frankrijk

Bent U katholiek

Vandaag heb ik de langste etappe tot nu toe gelopen! 30 kilomrter met bepakking door de heuvels. Van Saint-Foy-la-Grande naar Saint-Ferme.

Een lekker biertje gisterenhelaas vandaag geen biertje. Ik ben in een gîte van een afgelegen dorpje: geen alcohol

Daarom was ik vanmorgen al vroeg vertrokken. Bart, een belg die gisteravond ook aan kwam is dan al op pad. Om 7 uur nog even naar de bakker en daarna hoppa

La Dordogne

de brug over de Dordogne over en de heuvels weer in. Het is gelukkig nog fris en bewolkt als ik vertrek, en het wordt wel wat warmer maar tot 1 uur blijft het bewolkt. Eigenlijk gaat het lopen van deze afstand, mede door het goede wandelweer, wel makkelijk. Voor deze keer ben ik blij dat de route over, niet zo drukke, teerweggetjes gaat en niet over de vaak wat steilere bospaadjes.

Hondskruidhondskruid

Ik doe nog wat boodschappen in het voorlaatste dorpje omat daar een supermarkt is. Ik denk dat ik vanavond in de gîte zelf moet koken. Daar kom ik Bart ook weer tegen. Hij slaapt ook bij de gîte in Saint-Ferme en ik bied aan om ook voor hem te koken wat hij een aardig idee vindt...

De Gîte van vandaagde gîte van vandaag

Er wordt hier echter wel gekookt, ik moet nu nog even nadenken wat ik met de groente en het vlees doe.
Het bijzonderste van de dag beleef ik echter al om elf uur. Ik loop door een dorpje, St-Quentin-de-Caplong, en daar blijkt plotseling een soort winkel met wat groente, brood, bibliotheek, koffiehuis te zijn. Twee vrijpostige dames staan achter de balie.
Als ik vraag of ik ook koffie kan krijgen worden ze enthousiast en worden er twee tafels voor mij vrijgemaakt.
Aan de balie zit een oudere dame die me vraagt of ik naar Compostella loop. Daarop zeg ik ja. Ze zegt dat ze vandaag negenentachtig is geworden en de moeder is van één van de vrijpostige dames. We krijgen allemaal koffie en de jarige vraagt mij: Waarom loopt U naar Compostella. Ik zeg voor de natuur en het landschap.
En verder? Vraagt ze. Voor de cultuur en om zulke mensen als jullie te ontmoeten, zeg ik.
En verder? Vraagt ze weer. Ik neem even een slok koffie want ik weet even geen antwoord. En dan vraagt ze met heldere doordringende stem:
Bent U Katholiek? De twee dames weten even niet waar ze moeten kijken, ik antwoord maar gewoon: nee.
Bent U Protestant? Vraagt de jarige weer met lieve doch dwingende stem. Ik antwoord maar weer: nee. En dan komt het zacht uitgesproken oordeel van de Inquisiteur:
Alors, votre religion c'est l'amour.