Met de taxi naar school

27 september 2022 - Antsirabé, Madagaskar

Vandaag begint weer een reisgedeelte. Twee dagen lang gaan we richting  het noorden.

Onderweg ziin er gelukkig veel stops. Onze reisleider, Olivier, doet dat voorteffelijk. Hij houd met de wensen van iedereen rekening, past ze in in het grote plan. Ergens is een postkantoor op de route, even de benen strekken, postzegels voor Europa kopen, en een paar ansichten versturen. Eerder waren we al bij een waterval gestopt.

E2591731-113A-4D58-A728-31D7F0BFA484waterval bij Ranomafana.

Heel toevalig zagen we daar ook een groepje Red bellied lemurs rondspringen. Ook zorgt hij, Olivier (op zijn frans uitgesproken), dat we regelmatig bij echte toiletgebouwen een plaspauze houden. Dat is wel plannen, naar ze bestaan, ook hier. In dit gedeelte van Madagaskar is water genoeg, de rijstvelden zien we in alle dalen van de ene kant van het dal tot de andere kant van het dal.

67354DD3-6A48-4483-A077-41CD2908BC55

De armoede lijkt ook minder groot dan op het hooggelegen gedeelte rond Antananarivo. Of misschien ben ik inmiddels aan de armoede en ellende om me heen gewend geraakt.
Madagaskar heeft tijdens de kolonisatie en daarna al veel meegemaakt. Wij Nederlanders zijn er begonnen met onze slavenhandel, het was Portugees, Engels en Frans tot de onafhankelijkheid in 1960. Sindsdien hebben de militairen een paar keer ingegrepen, en bij verkiezingen in 2002 wilde de verliezer zijn verlies niet toegeven en blies een paar bruggen rond Antananarivo

29AE6427-D3AE-4E7F-A2D6-26AE050EBF44opgeblazen brug.

op om de hoofdstad te isoleren (de winnaar van die verkiezingen was burgemeester van de hoofdstad). Uiteindelijk won de winnaar.
Ik geloof dat de huidige president het nog niet zo slecht doet.... hij, Andry Rajoelina, deelde bij zijn verkiezing heel veel oranje T-shirts met zijn naam en foto uit, je ziet er nog steeds mensen in rondlopen.
Een boel kinderen gaan wel naar een soort basisschool. Soms wonen ze ver van school en gaan ze met de taxi naar school. Mooi in schooluniform in een riksja met iemand die ervoor loopt of rent.

ECBA9047-603C-4A2B-AA12-648FA64A0C83

D6D5A9EC-ADDB-4C46-BE2E-8BA39CEE4E4E

Het schoolvervoer hier, staat hier nog heel veel fusies, overnames en aanbestedingseisen te wachten.

5897A085-E57E-44D1-A6DA-88942822F116op de markt

Het vervoer gaat hier nog voor een zeer groot gedeelte met ossenkarren en houten kruiwagens. Voor mij is het onbegrijpelijk dat zelfs assen van karren en kruiwagens nog van hout zijn.

67530AE2-36F1-440D-9DF1-ACC153DC1966

F90589C5-F5FA-4357-878D-28CF508D3358

In de loop van de middag kwamen we op weg naar het noorden weer in Antsirabe aan, waar we nog tijd hadden voor een bezoek aan een edelsteenwinkel om Anet rustig te houden en een supermarkt zodat ik morgen onderweg weer een lekkere lunch kan klaarmaken.

Foto's die volgen:

Red bellied lemuur