Richting Ranomafano 24 september

25 september 2022 - Ranomafana, Madagaskar

Weer een lange reisdag in de bus op bankjes die te klein zijn voor twee personen.
Extra vroeg weg, gelukkig hebben we wat leuke stops. Eerst in Community Park d'Anja waar ik een
'male jeweld kameleon' zie. De vrouwelijke kameleon wordt roodachtig als ze eieren legt, maar die heb ik niet gezien.

20220924_121853

20220924_121846

Daarna brengen we nog een bezoek aan een papier fabriekje.  Anet koopt daar mooi  handgeschept papier, waar bloemen in verwerkt zijn.

24 sept Antaimoro papieratelierde bloemen worden tijdens het scheppen in het papier verwerkt

Als derde brengen we een bezoek aan een zijdefabriekje.

24 sept Antaimoro zijdeweverijde draad wordt gesponnen

Dat zijdefabriekje vind ik het leukst. Ze gebruiken niet alleen zijderupsen, maar ook een zijde rups uit Madagaskar. Die malagassische coconnen zijn veel ingewikkelder om te bewerken, om te spinnen, en ook de uiteindelijke kwaliteit is minder dan de chinese zijde. Maar het is leuk om het hele proces te zien. Ook de kinderen gaan gewoon mee in de fabriek.

20220924_142701kind van de spinster.