Vrede en vrolijkheid

4 juni 2018

Weer een lange reisdag. De dag begon eerst nog heel goed. Ik slaagde erin een vuurtje te maken in onze gers zonder papier of zo, alleen maar met hout. Daarna kon ik Mongoolse kraanvogels die vlak bij onze gers landden van dichtbij fotograferen, dat was ook nog een mooi succesje. Tijdens onze lunch in Erdenet barstte de bom. We hadden daar eerst nog gewinkeld, het is een van de grotere en rijkere steden van Mongoliē, ik heb, hoera, hoera een mongoolse vlag van 1 bij 2 meter gekocht. Anet beeft ook een paar schattige mongoolse babyschoentjes gekocht.
Maar goed, toen de lunch. Er heerst al enkele dagen, maar zeker sinds gisteren toen we ook al een lange reisdag hadden, een grote spanning in de groep. Je moet weten dat we 4 echte vegetariērs hebben, 4 vegetariërs die als kip in het menu zit geen vegetariërs zijn en één persoon die als ze ziek is helemaal vegerariēr is of kipvegetariër, en als ze beter is soms geen vegetariër is.
Nogal lastig voor de koks in de restaurants waar we eten, en voor onze reisleidster (ze kennen hier nauwelijks vegetariērs, vlees is het hoofdbestanddeel van mongools eten)
Bij de lunch zijn er twee mensen kwaad weggelopen omdat ze koude thee gekregen hadden en te lang op de soep moesten wachten.
Onze reisleidster moest huilen en sloot zich op in de mannen wc. En natuurlijk moest iedereen er zich mee bemoeien. Lang leve de groepsreis!!!!
Na veel heen en weer gepraat zijn we vetder gereisd naar het boeddhistisch klooster vrede en vrolijkheid, van de gele kap boeddhisten. Ook dit klooster en tempelcomplex is verwoest door Stalin waarbij 10.000 monikken en boeddhisten omkwamen. Het geheel is indrukwekkend en sommige delen zijn prachtig gerestaureerd. De restauratie ligt echter eigenlijk stil, en er grazen gewoon veel koeien in het tempelcomplex.
Nu zit ik weer in onze lekker warme gers te lachen om de afgelopen dag.

1. R&j:
    5 juni 2018
    Mmmmmmmmmm vegataries alleen als het goed uit komt.
    En natuurlijk alles zo willen hebben zoals het in Nederland geregeld is, vanzelf sprekend hoort dat in Mongolie ook..
    Wens de reisleidster alle wijsheid toe van ons.
  2. Tina:
    5 juni 2018
    Hihi. Heel herkenbaar. Heb in het verleden ook een aantal reizen begeleid. Bij veel groepsreizen knalt het een keer, zeker als mensen uit hun comfortzone worden gehaald. Daarna wordt het vaak beter. Jullie laten je vast niet meezuigen. Gewoon blijven genieten van alles wat je ziet!