Daarom zijn we hier!

26 september 2022 - Antsirabé, Madagaskar

Vandaag blijven we in Ranomafana.

20220925_142913vrouwtjesgekko op een bananenplantbloem. (Blauwe staart, rode stippen en een zwarte vlek).

Gelukkig ben ik altijd vroeg wakker want uitslapen is er niet bij. We gaan al weer vroeg naar het Ranomafana National Park. Tot nu toe bezochten we droge tropische bossen. Dit is een park in het echte regenwoud.

25 sept Giraffe nek kevergirafnek kever.

In 1986 werden hier verschillende nieuwe grote lemuursoorten ontdekt, waarna dit stuk regenwoud onmiddelijk tot een beschermd Nationaal Park uitgeroepen werd. Er zijn gouden kikkers, een spin die een gouden web weeft en er zijn gouden lemuren. En Anet en ik hebben ze alemaal gezien!!!!!

Bij het ontbijt lieten kinderen ons al een gouden kikker zien.

20220925_063654gouden kikker.

Daarna, gelijk bij de ingang van het Nationaal.Park, bij de brug over de rivier die de grens vormt van het nationaal park zagen we een enorm spinnenweb met echt goudkleurige draden! En nog geen 10 minuten later hoorden we de Aah's en oehh's al  van andere groepen bezoekers die de gouden maki's zagen. En gelukkig, toen we even later ook op die plek in het oerwoud aankwamen waren de gouden maki's er nog!

20220925_084019gouden maki.

Wat een begin van de dag. Er zijn hier honderden endemische plant en boomsoorten. Waaronder verschillende soorten boomvarens, honderden jaren oud, en sommige soorten komen dus alleen hier voor. Dit park wordt natuurlijk ook druk bezocht door Fransen, Polen, Amerikanen en Japanners. Kennelijk hebben ze daarom een soort romeinse klinkerweg aangelegd voor een tocht van zo'n vier uur door het tropisch regenwoud. Het moet vooral niet te ingewikkeld worden.

25 sept kikkergouden kikker.

Gelukkig kon ik halverwege deze wandeling kiezen voor een ander vervolg van deze tocht. En wel een tocht van zo'n vijf uur wandelen door ongerept tropisch oerwoud richting ons hotel. Jasper, een reisgenoot en ik lieten ons dat geen twee keer vragen, en dus gingen wij tweëen met een eigen gids de klinkerweg af voor een avontuurlijke tocht. We zijn geen andere mensen meer tegengekomen!

Wel zagen we een bijzondere lemuursoort op onze tocht, een soort zwarte sivaka maki, die we ook nog niet gezien hadden.  Verder waren we druk bezig met ons een weg banen door de varens en het struikgewas.

20220925_125251Jasper.

Supervermoeiend. Uiteindelijk konden we bij een huis van de president van Madagascar (met heliplatform) de rivier weer oversteken. En naar ons hotel lopen.

25 sept Satanic leafetail geckosatanic leaftailed gekko.

1. Katja:
    26 september 2022
    Echt prachtige en bijzondere beestjes! Ik ben jaloers op alle avonturen die jullie meemaken 😍