Een beetje druk

28 mei 2018 - Orkhon Valley National Park, Mongolië

Vandaag is een dag met veel tussenstops. Van Khogno Kaan gingen we eerst naar de tweede stad van Mongolië, Kharakorum. Probeer dat maar eens uit te spreken (Ghaggarrirum). In Nederland zouden we het net een dorpje noemen, bijna een gehucht. Als eerste bezochten we een enorm complex, waar ooit vele tempels stonden, Erdene Zuu klooster. (Maar dat is vernietigd doir die stoute Russen) Dit wordt nu langzaam herbouwd met hulp van Unesco en Europa en zo. Er staan al een paar tempels en er wordt aan een paar gewerkt. Daarna zijn we naar het centrum gegaan, waar we in de ca 20 winkels van de stad wat inkopen konden doen. We bezochten nog een gedenkteken van 800 jaar groot Mongolië met uitzicht over de stad en een penismonument dat tegenwoordig populair is bij pasgetrouwden die kinderen willen. Bij een lunch in een restaurant waar wifi was, maar waar na een paar minuten met een enorme steekvlam een einde aan de electriciteitsvoorziening kwam, ging het in de middag, met een enorme snelheid over de tot nu toe meest slechte wegen naar ons volgende kamp. In de Orkhon vallei. Weer een mooi kamp met gers met een houtkachel, die ik evinmin als gisteren aan wil hebben.