Op naar Irun

31 maart 2023 - Irun, Spanje

Ja ik ben weer onderweg. Ik heb maanden flink getraind met wandelen, en de rugzak weer volgepakt.

Vandaag ben ik om 5 uur van Groningen naar Irún in Spanje gegaan met de trein.
In je eentje is dat een onderneming, maar ik heb er zin in.

Daar ga ikHoi allemaal

Het echte probleem zijn stakingen en blokkades bij Parijs. En dat blijkt ook zo te zijn. Gare Montpernas wordt geblokkeerd en er kan geen trein in of uit. Ik snap best dat ze de pensioenleeftijd niet willen verhogen,  maar niet de noodzaak van treinen blokkeren. Even na de oorspronkelijke vertrektijd arriveert er toch een HSL. Iedereen stapt razendsnel in, maar er is geen stroom of ventilatie in de trein, dus het wordt wel benauwd. Na een half uur wachten rijden we honderd meter, maar dan staan er weer betogets voor de trein. Die mensen moeten weer verwijderd worden. Dat gebeurd, maar ze gooien nog wel vuurwerk naar de trein. Tja, dan moet de trein weer helemaal geinspecteerd worden. 400 km per uur met een trein die waar zwaar vuurwerk tegenaaan is gegooid trekt me plotseling ook niet zo....
Uiteindelijk vertrekken we met ruim een uur vertraging. Gelukkig gaat de rest van de reis voorspoedig en kom ik rond zes uur bij Irún aan. Irún is ook het stadje dat ik verwacht dat het is.

Wat is echt, wat is geschilderd. Irunwat is echt.

De Pelgrimsherberg heeft genoeg plaats, er zijn zelfs al een aantal pelgrims, ik ben niet de enige die op 1 april vertrekt.