De zeeleeuwen van Punta Loma

16 februari 2019 - Puerto Madryn, Argentinië

Eerst even iets over het eten. We verhongeren hier niet. Gisteren hebben we een enorme Argentijnse steak gegeten en vandaag een pizza die zo gevuld was dat we hem beide niet op kregen. Morgen gaan we alleen salade eten hebben Katja en ik afgesproken.

Vandaag hebben we één van de dingen gedaan die op onze wensenlijst staan voor deze vakantie. En dit stond heel hoog. Er is hier een kolonie zeeleeuwen, die hier het hele jaar verblijft, en waar geen haaien bij kunnen omdat de baai te ondiep is. De zeeleeuwen hebben geen natuurlijke vijanden en zijn ook niet bang voor mensen, ze vinden het zelfs leuk om, als ze zin hebben, met mensen te spelen. Katja en ik hadden gisteren hier in Puerto Madryn een tour geboekt om vandaag met de zeeleeuwen te gaan snorkelen en zwemmen. En dat hebben we gedaan!!  Vanmiddag eerst een vijf millimeter dik wetsuit aangedaan en daarna een tocht gemaakt met de zes andere gelukkigen op een klein bootje naar de kolonie. Daar mochten we dan drie kwartier met de zeeleeuwen zwemmen en daarna moesten we dan weer terug op de boot richting Puerto Madryn. Geweldig. In de kolonie waren ook een dertigtal? jonge zeeleeuwtjes van nog geen maand out. Tussen de zeeleeuwen, maar ook ernaast en erboven waren honderden pinquins. Het was echt allemaal als in een droom, ongelooflijk. En de zeeleeuwen zwommen echt om ons heen. We moesten zo'n vijftig meter uit de kust blijven, maar de zeeleeuwen kwamen wel nieuwsgierig op ons af. Ik heb ze niet geaaid, ze hebben me niet omvergeduwd, maar bleven op zo'n dertig cm afstand. Het had voor Katja en mij zeker wel een uur langer mogen duren. Dit zullen we niet snel vergeten. Morgen gaan we weer een speciale tour maken.

Tot morgen