Roncesvalles

26 mei 2022 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Het leuke van dit stadje (Saint-Jean-Pied-de-Port) is dat je van iedereen informatie krijgt.

Zonsondergang Saint-Jean-Pied-de-Portzonsondergang

Het vervelende is dat de informatie elke keer weer anders is. Ik ben naar Roncesvalles geweest omdat ik dat wilde. Maar er is niet veel te zien. Dat had ik al wel gehoord, maar van anderen juist dat dat een van de hoogtepunten op die route naar Compostella zou zijn.

Interieur kerk Roncesvalleskerk Roncesvalles

Ik ben er 3 uur geweest, ik heb drie keer alles gezien. En ik heb 2 uur in de kou op de bus terug gewacht.

Gedenksteen Rolandgedenksteen Roeland

De hoofdroute naar Compostella zou overvol zijn. Dat hoorde ik al een aantal keren op de weg naar St. Jean Pied de Port. Ik kwam zelfs mensen tegen die omgekeerd waren, terugliepen, omdat alles vol was. Echter, je kun bij het Pelgrims bureau in St Jean Pied de Port gewoon zeggen hoeveel kiometers je per dag wilt lopen, en 5 minuten later heb je alle slaapplaatsen tot Santiago gereserveerd. En bevestigd gekregen. In Spanje is genoeg capaciteit. Er zijn wel waanzinnig veel pelgrims op die meest gelopen route, maar Spanje kan het kennelijk aan.
De chaos is híer, in mijn kleine, favourite stadje. Ze maken er een puinhoop van.
Alle hotels zijn van tevoren volgeboekt. Voor pelgrims die zonder reservering aankomen is er geen plaats te vinden.

Gedenksteen slag bij Roncesvallesplaquette

Over de tocht die ík wil doen krijg ik ook tegenstrijdige informatie. Ik krijg te horen dat ik alles van tevoren moet boeken omdat alles helemaal vol zou zijn. Ik krijg ook te horen dat nog niemand de bergen in gaat omdat er nog sneeuw kan liggen.
Tja, ik heb de eerste twee overnachtingsplaatsen nu gereserveerd, die waren niet vol. De derde of vierde etappe zou een sneeuwetappe kunnen zijn (la Pierre Saint Martin). Maar volgens mijn gegevens ligt er geen sneeuw. Als er nog sneeuw zou gaan vallen, zal ik moeten wachten, ik ga niet door de sneeuw lopen.
Haha het maakt me niet zekerder van mijn zaak...

Vanavond neem ik op een leuke manier afscheid van Tony met wie ik twee weken heb gewandeld. Hij heeft me uitgenodigd om met hem en zijn familie uit eten te gaan. Ik voel me vereerd.

Het blog: wandelen richting Santiago de Compostella houdt hier op.
Morgen begin ik met het blog:
Wandel mee met Kees dans les Pyrénées

1. Jurjen:
    26 mei 2022
    Dank Kees voor de tip van de Francès! Erg handig te weten.
    Succes met de afslag!!
  2. Kees Mulder:
    27 mei 2022
    Het is zelfs nog makkelijker Jurjen, ik had het eerst verkeerd begrepen. Er is overal voldoende capaciteit op de Camino Francès. Er is overal plaats je kúnt zelfs nergens reserveren.
    Je kunt gewoon wandelen en als je moe bent stoppen. In SJPdP moet je wel reserveren, ook de dorpjes ervoor. (Ostabat enzo)