Geen reisdag 7 juni 2018

7 juni 2018 - Terelj National Park, Mongolië

Gelukkig gaat het vandaag al weer iets beter met mijn maag. Ik heb de hele dag geen koffie gehad, geen rauwe groente gegeten, en zelfs het toetje bij de lunch, een bakje met vanille ijs, met daarover chocolade saus en wilde bessen, heb ik vanwege de wilde bessen aan Anet gegeven. Jammer hè?
Vandaag hadden we weer twee activiteiten. Een bezoek aan een bijzondere rots, turtle rock, en een bezoek aan een klooster aan het eind van dit dal. Ik ben de naam ervan vergeten maar er komen lamaas uit de hele wereld mediteren.
Vanmiddag heb ik nog een wandeling naar een bergtop gemaakt, terwijl Anet weer een tocht op een paard gemaakt heeft. Beide vonden we de middag ook geslaagd.
We zitten heel dicht bij de hoofdstad, het is hier allemaal veel luxueuzer, en meer op toeristen ingericht dan op het platteland 1000 kilometer verderop. Vanavond hebben we met ons groepje vrienden van deze reis nog lang nagetafeld. Er zijn heel wat flessen wijn doorgegaan, maar ik heb alleen thee gedronken. De reis zit er bijna op, we hebben meer dan 4000 kilometer over zandwegen gereden, 10 provincies bezocht, en in 7 nationale parken geslapen. Morgen naar Ulaan Baatar, daar nog wat dingetjes kopen, en dan zaterdagochtend weer naar het vliegveld. Ik heb onze chauffeur, Batka, verrast op een speech toen we hem een envelop met inhoud gaven, en José die bij ons in de bus zat gaf hem, de tegenstribbelende chauffeur Batka, drie zoenen. Hij was helemaal beduusd.