Les Billanges - Saint Leonard de Noblat

28 april 2022 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

Mme Villegoureix had gisteren een enorme spagetti-linzenschotel gemaakt, meer dan de drie hongerige mannen op konden eten die om de tafel zaten. Na het eten zong ze nog een paar pelgrims balades voor ons. Ze bleek heel mooi te kunnen zingen.

Ik voelde me al veel beter. Vanmorgen was de verkoudheid/keelpijn zo'n beetje over.

Interieur bij Mmeinterieur bij Mme Villegoureix

Vandaag heb ik gelopen met Etienne, een Fransman, die ik gisteren in Les Billanges ontmoet heb. Ondanks dat we drie! keer verkeerd liepen was het een mooie etappe.

Uitzicht met koeienkoeien

De route liep door het glooiende franse landschap en langs leuke riviertjes in de dalen.

Le pont du DognonLe pont du Dognon

Het was echt afwisselend en we hadden mooi weer, nog niet te warm.

Prachtige seringenseringenUitzichtuitzicht op Saint Leonard de NoblatEttienneEttienne

Etienne liep een stukje sneller dan ik normaal loop.
Achteraf was het wel een domme keuze van mij om met hem mee te lopen in zijn tempo. Fysiek kon ik het aan, die 20 kilometer met pauzes, in totaal 5 uur. Maar nu heb ik weer verschrikkelijke blaren.
Omdat ik geblesseerd ben mag ik gelukkig wel 2 dagen in de gîte blijven. Ik ben nu dus  in Saint Leonard de Noblat, de geboorteplaats van Raymond Poulidor.

Raymond Poulidor

Dit is echt een pittoresk leuk stadje, dáárover zal ik morgen waarschijnlijk meer schrijven.

De gîte voor pelgrims van Saint-Leonard-de-Noblat is de meest luxeeuze die ik gezien heb. Er zijn hier drie slaapkamers met in totaal 10 bedden. Ik heb vandaag precieze uitleg gekregen in het toerisme bureau wat er allemaal speciaal voor mij is. 1. Ze zorgen dat er thee en koffie is om te zetten. 2. Ze zorgen voor rijst, vier soorten pasta (macaroni, penne, fusili spagetti) meel, olie en boter om in te bakken, kruiden en alles is aanwezig in een hoeveelheid om een weeshuis mee te voeden.
3. Aanwezig zijn meer dan genoeg borden, bestek, pannen etc.
4. Aan machines zijn er: televisie, kookplaat voor 4 pannen, magnetron, waterkoker, koffiezetapparaat, koelkast, wasmachine, met wasmiddel, wasdroger.
5. Eet- en woonkamer tafel met stoelen. En fauteuils en alles wat ik vergeet op te schrijven.
Ik ben hier nu een uurtje en net is er een pelgrim op de fiets gekomen.
En terwijl ik dit schrijf wandeld de Duitser die ook met mij in les Billanges verbleef binnen.

De voorraadkastvoorraadkast

1. Tina:
    28 april 2022
    Loop jij ook met stokken Kees?
  2. Kees Mulder:
    28 april 2022
    Nee, drie jaar terug wel. Bij het wandelen helpt het zeker iets in snelheid, maar ik vind het vooral lastig dat ik mijn handen niet meer kan gebruiken.
  3. Tina:
    28 april 2022
    Dat is waar. Bij mij is het vooral een kwestie van balans houden. Ik ben niet zo’n berggeit en dan zijn die stokken heel prettig.