Hagetmau - Ortez

22 mei 2022 - Orthez, Frankrijk

Door de hitte wordt ons Pelgrims ochtendritme verstoord. We besluiten om de hitte voor te zijn op deze langere en iets zwaardere etappe. We staan op om 4:45 op en zijn om 5:00 bij de bakker, gaan eten en daarna gaan we zo snel mogelijk op weg.
Om 5:30 zijn we, hoppa, op de route.
Eigenlijk gaat alles vanmorgen goed. We lopen 4 uur achter elkaar door (Wel met een paar korte pauzes om bijvoorbeeld kersen te plukken).

20220522_084201kersen

We hebben dan al ruim de helft van de afstand afgelegd.

20220522_064719pelgrims zijn welkom

Heel toevallig is er dan na vier uur het eerste cafee van de dag, en het cafee is ook open! Ik heb heel veel zin in koffie. Ze hebben er lekker koffie.

IMG-20220522-WA0002koffie

Daarna ook bij een supermarktje dat ook op zondag open id spullen voor een lunch gekocht.

Rond de middag kwamen we bij verassing ook een picknicktafel tegen voor een heerlijke lunch. Dat gebeurd toch niet vaak zo langs de route.

20220522_111248picknick

Ortez is een redelijk groot stadje. De TGV stopt er. Maar op zondag is er niet veel te doen. Ik heb gehoord dat Jurjen, een Nederlander met wie ik eerder een stuk heb gelopen, hier ook vandaag is, en morgenochtend naar huis gaat. We appen en spreken af om straks een etappe biertje te gaan drinken in het centrum en later met elkaar uit eten te gaan.
In Ortez loopt het plotseling helemaal niet soepel.
Om vier uur is het druk met douchen, wassen, (ik besluit heel veel te wassen omdat er een wasmachine en een wasdroger zijn).
Het is drukkend warm en ik moet ook boodschappen voor morgen doen. En plannen! Plannen voor morgen en overmorgen. We hebben nog geen onderdak, dat is echt wel de hoogste tijd, veel gîtes zijn al vol!!
Plots hoor ik dat álle restaurants vanavond ook dicht zijn, dus moet ik nog weer inkopen doen voor het avondeten, en ga dus niet eten met Jurjen. Wat jammer!
Het etappe biertje met Jurjen is dan wel weer een prachtig moment op deze dag.

IMG-20220522-WA0007Jurjen en Kees

Wel thuis Jurjen!

1. Bart:
    22 mei 2022
    Met zijn drieën hebben we dapper de hitte na de middag getrotseerd. Samen stappen, maar ook eens voorop lopen of ergens blijven ´haperen´ om een foto te nemen of een kerkje binnen te lopen, het wordt zonder afspraak gedaan. Maar toch houden we min of meer toch contact, door even achterom te kijken en te peilen hoever de laatste achter komt, en of dat mss door een dipje of probleem kwam. ´Chaqun son camino, maar we zijn, tijdelijk toch, compagnons de route. Amigo´s, zeker voor nog enkele dagen. St Jean... ligt in het veeschiet.
  2. Jurjen:
    22 mei 2022
    Dank je Kees! Ik wens je heel veel succes bij het vervolg van je wandelavonturen! Ik volg je hier op de voet.