Drukte in Périgueux op mijn rustdag

7 mei 2022 - Périgueux, Frankrijk

Vanmorgen al vroeg naar de Decathlon in Périgueux gegaan om wandelschoenen te kopen. En: ik heb een paar gekocht. Geen dure, maar ik hoop dat ze bevallen en dat ik ze kan gebruiken ter afwisseling van mijn bergschoenen.
Het is leuker dan ik verwacht had in Perigueux. Ik denk dat het, omdat het zaterdag is, druk is in de stad.

Markt voor de kathedraal

Niet met toeristen maar met Perigueuers. Er is een markt met groente en bloemen en zo op het plein voor de kerk. Dat maakt het ook gezelliger. Verder is de stad overal leuk versierd. Het geeft een vrolijke sfeer.

Straatversiering Périgueuxvlaggetjes

In de souvenirwinkel van de kathedraal kan ik ook een stempel voor mijn pelgrimspas krijgen. Verder heb ik als pelgrim toegang tot de tuin van het klooster naast de kerk (dat niet meer in gebruik is). Het is daar mooi rustig.

20220506_150356tuin van klooster

Ik vind de kerk vooral van buiten heel mooi. Er is diverse keren wat aan verbouwd of bijgebouwd, en het geheel van verschillende bouwstijlen met de overal aanwezige middeleeuwse koepeltjes op de ruimtes van de kerk geven het een romantische uitstraling. In de kerk staat een mooi houten beeld van Saint Jacques de Compostelle

Saint-Jacques de CompostelleSt. Jacques de Compostelle

Omdat er onderweg weinig winkels zijn en het morgen zondag is, heb ik voor een paar dagen brood, fruit en ook wat avondeten gekocht. Hoe ik morgen alles meekrijg weet ik nog niet, maar het gaat vast lukken.
De rustdag geeft me ook tijd om een globale planning van de komende weken te maken. Het lijkt er nog steeds op dat ik inderdaad eind mei in St Jaen Pied de Port kan zijn.

1. Jurjen:
    7 mei 2022
    Fijn dat het gelukt is Kees; hopelijk verdwijnt de ellende nu als sneeuw voor de zon.
    Buen Camino!
  2. Kees Mulder:
    7 mei 2022
    Dank je. Er is zon genoeg, het komt vast goed. Fijne dagen in Bergerac.