Terelj

6 juni 2018 - Terelj National Park, Mongolië

6-6-2018
Vanmorgen hoefden we niet zo vroeg op, maar om 6:00 uur wordt het houtvuurtje in de gers al aangemaakt, dus we zijn al vroeg wakker. Het heeft een groot deel van de nacht geregend en er liggen plassen water voor de deur en onder het kacheltje in de gers. Na een halfwarme douche in het krakkemikkige toiletgebouw, zijn Anet en ik veel te vroeg voor het ontbijt. Het is gelukkig een buffet zodat we kunnen beginnen en nemen wat we willen. Ik heb sinds gisteren diarree. O jee. O jee. Mijn plan om heel voorzichtig te ontbijten valt in duigen als ik schaapstong zie liggen. Dat heb ik nog nooit gegeten, en het blijkt net zo lekker te zijn als ik hoopte.
Vandaag twee activiteiten. Eerst naar een cashmere outlet factory. Anet had van te voren gezegd dat ze niets zou kopen. Maar ja. Daarna naar een 40 meter hoog beeld van Chingghis Khaan. Het leukste van dit bezoek was de tocht in het beeld omhoog over zeer smalle (1 persoons) zeer lage, chaotisch aangelegde trapjes naar de nek van het paard. Daar was een prachtig uitzicht over de leegte beneden en de kop van Chingghis Khaan. Nu zit ik weer in onze gers voor de komende twee dagen, een van de mooiste tot nu toe, in één van de mooiste kampen tot nu toe (vlak bij Ulaan Baatar). Natuurlijk ontstaan in de groep nu enorme discussies over de fooien aan de chauffeurs en de gids. Hahaha. Ik maak me meer zorgen om mijn diarree.
Weltrusten allen