Kwajongens

2 juni 2018 - Hövsgöl Nuur, Mongolië

Het vroor vanmorgen, en in het toilet van het douchegebouw was het rond de nul graden, er was geen warm water, maar ik heb gedouched en mijn haren gewassen. Ik kan zelf nauwelijks geloven dat ik dat echt gedaan heb. Mijn tenen en handen waren daarna wel gevoelloos, ik kroop bijna in de kachel.
De beloofde, aangekondigde sneeuwstorm voor vandaag bleef uit. In plaats daarvan een zonovergoten dag. Anet en ik hebben een wandeling langs de Oostoever van het Khövsgölmeer gemaakt.(100 meter boven het meer, door het eindeloze eeuwig groene taiga woud). We hebben geen beesten gezien maar hadden wel steeds zeer mooie uitzichten over het bevroren meer. Daarna heb ik, met enkelbotjes van schapen als dobbelstenen, een bordspel gespeeld.
We hebben ook bezoek gehad. In heel het land zie je leuke, schattige hamstertjes spelen en rennen en hier in de kamp zijn ze ook volop aanwezig,. En ze zijn niet bang! Bij de medereizigers hebben ze al appels opgegeten, nootjes en mars-repen buit gemaakt en prullebakken omgegooid en keutels in de ger achter gelaten. Bij ons hebben ze zich netjes gedragen. Maar eentje kon zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en kwam even binnenkijken, terwijl wjj ook gewoon in de gers waren! Zo schattig!
Anet heeft vanmiddag als een echte Mongoolse paard gereden en een kudde Yaks voortgedreven, nog steeds met het prachtige weer. Met zonsondergang zaten we aan de oever van het meer te genieten van het knisperende ijs en de zon die wegzonk achter de bergen aan de andere kant van het meer.